zaterdag 7 november 2009

Verjaardagsfeest tussen de Oxfam-boeken

Voor het verjaardagsfeestje van de Gentse Oxfam Bookshop had auteur Marc Reugebrink twee heel toepasselijke passages uit zijn boek "Het grote uitstel" uitgekozen. Hij las uit zijn eigen werk voor over de jeugdsociëteit, alias jeugdclub, Che in de jaren '70 (p. 90-102) en over de val van de Berlijnse muur op 9 november 1989, straks 20 jaar geleden. (p. 293-298). Heel herkenbaar en goed geschreven. Hij heeft er niet voor niets de Gouden Uil Literatuur 2008 voor gekregen.

Was het toeval? Ik had daarvoor al een handig reisgidsje 100% Berlijn in mijn Oxfam-winkelkarretje gestopt. En van het één kwam het ander. Na de performance van Reugebrink kocht ik "Het grote uitstel" - eerstehands ditmaal! - en kreeg van de auteur de opdracht "Naar Berlijn - en verder" mee. Mooi. Mooi.

Reugebrink mag zijn eigen werk nog voortreffelijk komen promoten, Liza Accoe mag nog eens genietelijk zingen, de wereldwinkelwijn en -fruitsap behoeven geen verdere krans, het gezelschap was aangenaam zoals steeds in die middens. Maar!

Maar ik liet de kans voorbijgaan om een mooi kunstboek over Rogier van der Weyden voor een redelijke prijs op de kop te tikken. Zou een geschikt cadeau geweest zijn voor onze vrienden waarmee we de volgende dag op stap gingen naar de van der Weyden-tentoonstelling in Leuven. Iemand was me voor. Ik had niet snel genoeg toegehapt. Dat is me in de Ateljee-kringwinkel ook al eens overkomen. De wereld is voor de vluggen. Grrrrr

En het Thuisfront zag dé perfécte prijsboeken voor de schoolproclamatie voor haar neus weggekaapt worden door een andere Verwoede Verzamelaarster.

Maar voor de rest was het toch een leuk feestje :-)

Oxfam Bookshop Gent
Marc Reugebrink (weblog)

Geen opmerkingen: