woensdag 19 maart 2008

Het Verdriet van België - Hugo Claus

Wat ik ervan vond, vroeg die Nederlander op die vormingsweek. Het Verdriet was razend populair boven de Moerdijk, zo bleek. In Vlaanderen was het nog geen hype, voor zover ik mij herinner. Hype als modewoord bestond ook nog niet. Vlaanderen moest het nog laten doordringen, was het nog aan het verwerken zeker. Zoals wel meer zaken uit het verleden. Neen, ik had het nog niet gelezen. Was het zo bijzonder? Een must, verzekerde mijn gesprekspartner mij.

De Bezige Bij mag die brave man dankbaar zijn. Want na dat vormend weekje Nederland heb ik mij het boek gekocht én het ook - met rode oortjes, om zo te zeggen - uitgelezen, tweemaal zelfs.

Deze week nog heb ik het boek uit onze Boekenkast met Literatuur opgediept en er de Standaard-katern van vorig weekeinde over 25 jaar Verdriet bijgemoffeld. Misschien moet ik voor mijzelf, als hommage aan Claus die vandaag heenging, na 25 jaar nog eens peilen naar het verdriet van Vlaanderen.

Hugo Claus : Brugge, 5 april 1929 - Antwerpen, 19 maart 2008

www.clauscentrum.be

Geen opmerkingen: