woensdag 7 maart 2007

Duurzaam sparen

Mijn vader had de uitzending van Morgen Beter van 1 maart 2007 gezien over de clustermunitie en de ethiek van de banken naar aanleiding van de nieuwe Belgische wet tegen de clustermunitie. En hij stelde zich nadien toch vragen. Maar ik kon hem geruststellen. Zijn "bank van hier" investeert niet meer in die vuile wapens. De KBC heeft zich laten overtuigen door de campagne 'Mijn Geld. Goed Geweten?' en heeft alle investeringen in clustermunitie laten varen.

In het Morgen Beter-debat klaagde Christophe Scheire van Netwerk Vlaanderen o.a. het gebrek aan transparantie van de banken over hun investeringen aan. Indien de klanten echt zouden weten dat hun bank rechtstreeks of onrechtstreeks - met het geld van de klanten - investeerde in de wapenindustrie, dan zou het klantenplaatje er wel gans anders uitzien.

Duurzaam - en dus wapenvrij - sparen en beleggen kan nu al. Je kan er meer over lezen in de brochure 'Geen geld voor geweld : wapenvrij sparen en beleggen' van Netwerk Vlaanderen. Je kan de brochure hier uitladen. Duurzaam sparen kan op dit moment enkel bij Krekelsparen van Fortis, Solidariteits- en Wereldsparen van VDK en bij de Triodos Bank.

Ik heb de campagne 'Mijn Geld.Goed Geweten?' van bij het begin gevolgd en wilde nu toch een stap verder zetten. Omdat Triodos een "pur sang" duurzame bank is en geen ethisch onderdeeltje van banken waarvan je de rest dan ook maar moet "meenemen", heb ik voor de Triodos-optie gekozen. Ik heb mijn financies wat herschikt zodat ik supplementair een spaarrekening(etje) kon openen bij de Triodos Bank. Gisteren heb ik mijn eerste rekeninguittreksel in het Triodos-kaftje gestoken. Héhé, dat lucht toch een beetje op!

Geen opmerkingen: