vrijdag 17 december 2004

Wie is de vader van Spirit?



Foto uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Er zijn geen geheimen meer. De vaderen des vaderlands Prins Bernhard en Koning Albert II hebben buitenechtelijke dochters. Die van Albert II is al een tijdje geen publiek geheim meer. De story stond te lezen in een biografie en een goede verstaander kon het horen tussen de lijnen van een koninklijke speech. De recent overleden Prins Bernhard onthult - postuum - in de Volkskrant het bestaan van zijn twee buitenechtelijke dochters.

En nu sneuvelt ook het geheim van het vaderschap van Spirit! Maar vergis je niet. Dit is niet de rubriek Politiek, maar de rubriek Jongens en Wetenschap. De kranten brachten deze week het succesverhaal van de twee robotjeeps, Spirit en Opportunity op de Rode Planeet Mars. De Morgen, nooit vies van enige onthullingsjournalistiek, verklapt wie de vader is van deze wonderboys. Projectleider Steve Squvres (die initialen!) heet de man. Hij beschouwt Spirit en Opportunity (die namen!) als zijn kinderen. "Toen ik ze voor het eerst tot leven zag komen in het laboratorium", vertelt hij, "kreeg ik tranen in mijn ogen." En De Morgen vervolgt met het nodige bloed, zweet en tranen om het hele project tijdig rond te krijgen. Om te besluiten met de afscheidsrede van de wetenschappelijke vader "Het valt me zwaar om afscheid te nemen", zegt Steve, die met dit project vijftien jaar van zijn carrière op het spel heeft gezet. "Ik zal de robots nooit meer zien met eigen ogen."

Zie, daar krijg ik nu eens de tranen van in mijn ogen

Geen opmerkingen: