maandag 13 september 2004

The power of the City

AVS, onze regionale televisie - en soms ook onze parochiezender - had vorige week maandag een primeur. Bij mijn weten waren ze de enigen in medialand die er ook aandacht aan besteedden.

De Gentse firma Citypower, gevestigd in het bedrijvenpark Maaltecenter in St.-Denijs-Westrem, mag als eerste en enige alternatieve elektriciteitleverancier groene stroom leveren in Wallonië. In Wallonië kan enkel groene stroom geleverd worden als die daar geproduceerd is, aldus AVS en Citypower. Sinds het begin van de zomer heeft het Gentse bedrijf er al meer dan 10.000 klanten geworven. Ook bij ons in Vlaanderen heeft Citypower in zes maanden tijd zijn klantenbestand verdubbeld tot 55.000. Daardoor komt er binnen de zes maanden ook een forse personeelsuitbreiding met zo’n 30 tot 40 mensen. Goed nieuws op het eerste zicht.

Citypower haalt zijn energie uit een waterkrachtcentrale op de Maas, en twee windmolenparken in Wallonië. Citypower maakt zich sterk om de grootste elektriciteitsleverancier te worden, na Electrabel uiteraard. Citypower scoort wel niet goed op het Greenpeace-lijstje van duurzame energieleveranciers, maar heeft in Wallonië blijkbaar de groene niche in de geliberaliseerde energiemarkt ontdekt…en met succes bespeeld.

Ik blijf met wat vragen zitten. Wil de trouwe lezer dit bericht eens samenlezen met mijn blog-artikel van 15.04.04 over mijn favoriet Ecopower (“Laat maar waaien”) en mij dan eens uitleggen wat het verschil is tussen beide dossiers. Wat kan in Wallonië wel (clausule eigen groene stroom geproduceerd in Wallonië, als ik AVS en Citypower mag geloven) en wat kan in Vlaanderen niet (gratis distributie van groene stroom geproduceerd in Vlaanderen)? In een persmededeling van 09.09.2004 geeft Citypower zelf al een beetje antwoord. Klopdanu?

Geen opmerkingen: