zondag 14 maart 2004

Veilig rijden met ISA

Op deze Dag van de Technologie heb ik het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling (CDO) bezocht en een ISA-wagen getest. ISA betekent Intelligente Snelheidsaanpassing en maakt gebruik van een digitale wegenkaart en satellietnavigatie. In het Gentse ISA-project* ervaar je tegendruk op de gaspedaal wanneer je de toegelaten maximum-snelheid overschrijdt. Je moet écht een zware voet hebben om toch daarboven te gaan.

Ik probeerde – voor de test!, niet voor de fun! - nog eens elegant de Sint-Michielsbrug op te zwieren om zo de stad in te duiken. Eén en al nostalgie! Waaraan vlug een einde kwam door de tegendrukkende gaspedaal die mij “terugfloot” naar de 15 km per uur van de voetgangerszone.

Het was even wennen, maar ISA nam het tijdens de proefrit snel van mij over. Hier “hielp” het ISA-systeem mij door de straten met wisselend 15, 30 of 50 km per uur maximumsnelheid.

Een veralgemeende invoering van ISA zou volgens een Brits onderzoek zorgen voor 59% minder ongevallen, 48% minder zwaargewonden en 36% minder doden! Dat kan tellen.

Ziezo! ISA? Weer een goed idee voor de ideeënfabriek van SP.a-Spirit!


* Meer informatie over het ISA-project vind je op CDO-ISA en over het Gentse ISA-project op Webstek Stad Gent - ISA

Geen opmerkingen: